יום רביעי, 18 בספטמבר 2013

מטרה אחת

אנשים שרוצים להשתפר ב"כושר" - למה הם מתכוונים? כמה פעמים שמעתי אנשים אומרים "ואי, אני חייב להכנס לכושר". מה זה הכושר הזה שכולם רוצים? רוצה לרוץ 10 ק"מ? אולי ללחוץ 200 קילו לחיצת חזה? או שבכלל אותו בן אדם דיבר על לשחות 10 בריכות בלי הפסקה? מה זה כושר??
"בכושר"

מטרות

המטרות שלנו משתנות כל הזמן. מי שהתחיל כמוני כי רק כי רצה להראות טוב יותר בבגד ים בבריכה, עלול למצוא את עצמו 4 שנים לאחר מכן מבצע אימוני פליאומטרי וסקוואטים על הזמן, רק כדי להיות טוב יותר בעוד חודשיים על מגרש הפוטבול. 
השאלה היא, מה אנו מגדירים כמטרה? עד כאן הכל קצת קלישאתי, אבל בואו נדבר תכלס - בהתחלה משתפרים בהכל, ואז להתחיל להתקדם בתחום מסויים נהיה חתיכת כאב ראש שאתה מתחיל להצטער לפעמים שהתחלת עם זה. קרוספיטרים אוכלים הרבה חרא מהעניין הזה, יש כל כך הרבה 'skills' שהם צריכים בשביל האימונים עד כדי כך שלפעמים הם לא מצליחים להתקדם באופן משמעותי, ומגלים אחרי 8 חודשים שהבק סקוואט שלהם עלה רק 15 קילו (ב8 חודשים הראשונים של האימונים!! זה אמור לקחת שבועיים עד ארבעה שבועות..). מה לגבי לוחמים שמנסים לשפר את הכוח שלהם אבל שוכחים להשקיע בסיבולת, ואחרי 3 דקות של קרב הם כבר גוססים ומחפשים אוויר כמו ילדה סינית בסרט פורנו עם הרבה ניגרים? 
נשבע שזה הכי פחות בוטה ממבחר האופציות...
אפילו בהרמת משקולות יש מתחרים ששוכחים שמי שמנצח זה מי שמרים הכי הרבה משקל, ומרוב אימוני טכניקה בסופו של דבר מגלים בדיעבד שאותו מתחרה בדיוק סיים סבב של תוכנית סקוואט, ו"בהפתעה רבה" גם הקלין&ג'רק עלה ב10ק"ג.
אז איפה הבעיה מתחילה? כשרוצים הכל מהכל. אחרי השלב ההתחלתי, בו ניתן להתקדם בהכל והגוף עדיין מצליח להתאושש ולהסתגל לעומס החדש שנכפה עליו, מגיע מצב שבו העומס גדול יותר ממה שהגוף יכול להתאושש בפרק זמן נתון, וצריך (הנה מגיעה הפתעה) יותר זמן! 

תפסת מרובה - לא תפסת

"אני רוצה לרדת 7 ק"ג, לעלות 30 ק"ג בסקוואט, להוסיף 10 ק"ג לשיא שלי בקלין & ג'רק, לרוץ 2 ק"מ בפחות מ7 דקות ולהצליח 20 מתח רצוף" - כל זה בחודש? בטוח שגם אתם שמעתם אימרות בסגנון ואף חטאתם בעצמכם. הגישה שאני מציע היא כזו שתמקד מטרה אחת בכל פעם. זו לא חייבת להיות מטרה ספציפית כמו "אני רוצה לעשות 30 double-unders" בלי לשבור רצף, אלא יכולה להיות "אני רוצה לסיים את האימון עם הDU בחצי דקה פחות, וכדי לעשות את זה אני אתחיל לטחון המון DU's באימונים. אני יכול לתת דוגמא על עצמי, כרגע המטרה שהצבתי לעצמי היא "להיות מהיר יותר" - כללי מדי נכון? אז זה בערך זה: "להיות מהיר יותר, ולכן אני אטחן המון ספרינטים וקפיצות, ואנסה בזמן הזה לחזק את הפרונט סקוואט שלי לכיוון 140 ומעלה, כי אני מאמין שהרגליים שלי חלשות כרגע".
מה שאני מנסה לומר הוא שאנשים צריכים באמת להגדיר לעצמם מה חשוב יותר כרגע, אם אתם לא מוכנים כרגע להניח בצד דברים שפחות חשובים לכם כדי לשפר את הדבר שהכי חשוב כרגע אז אולי זה לא ממש חשוב לכם. (מכל סיבה שהיא, מצידי תשקיעו בגידול הפיק בבייספס אם זה מה שחשוב לכם כרגע יותר מהכל)
העברת "המשאבים" כולם למטרה הזו אינה נחוצה, אלא פשוט להעביר את מירב המאמצים ותשומת הלב למטרה ספציפית זו , לדוגמא: אם מר."לאחשובשמות" רוצה לשפר את הפאוורקלין שלו, שיתרגל את הפאוורקלין לפני הסקוואטים, לפני הריצות, לפני הדדליפט ולפני הקפיצות בחבל או על קופסא, ורק לאחר מכן עם הכוח שנותר יבצע את שאר האימון.

לפעמים עבור המטרה יש צורך להקריב דברים. כדי להיות מהיר יותר, ייתכן ותצטרכו לוותר על כמה ק"ג במשקל הגוף, או לחילופין להעלות את כמות אימוני המהירות על חשבון אימוני הכוח. כדי להתקדם בבנץ' לכיוון ה100 קילו, יש מצב גדול שאת התדירות לדדליפט תצטרכו להעביר לפעם בשבוע לכל היותר, ובמקרים אחרים לפעם בשבועיים. לכל דבר יש מחיר. 
זוכרים את הדמויות במשחקי מחשב, שאת הניסיון שהן צוברות מחלקים בין היכולות? אז אותו הדבר באימונים. יש לנו כמות מוגבלת של משאבים להקצות, וכל דבר יבוא על חשבון האחר. יתכן מאוד שאצל חלק מהאנשים יהיו יותר משאבים להקצות מלאנשים אחרים, אבל בסופו של דבר לכולנו "נגמר".

איזה קטע אה? כמו בחיים, סדר עדיפויות. לפעמים להיות "ממוקד מטרה" הופך להיות הדבר הכי שלילי שקיים אם המטרה לא ממוקדת. דברים לא "יקרו לבד", דברים לא קורים למי שמצפה שהם יקרו בגלל שהוא משקיע זמן ומאמץ - דברים קורים למי שעובד ספציפית כדי שהם יקרו! 
אני מת על החרא הזה

טיפ #11?

לא חשוב מה לבשתם לחדר כושר, ברגע שמישהו מעיר על זה ש"האבקה הלבנה הזאת מלכלכת וחייבים לטפל בזה", כל מה שאתם צריכים לענות זה "כן כוסעמק, חולצה ב300 שקל" ואתם חפים מפשע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה